Followers

Saturday, November 12, 2011

Kebaikan dan Kelebihan Buah Pisang

Kebaikan dan Kelebihan Buah Pisang

Orang selalu lebih pentingkan makanan buatan luar2 negara, yang mahal2, baru keluar dari ladang dan terbaek, tapi drang dah macam terlupe bahan2 dari makanan buatan tu sebenarnye diambil dari negara kita sendiri (misalnye).. contoh pisang.. dah banyak minuman2 buatan negara luar yang popular menggunakan pisang sebagai bahan utama dalam diet, untuk kesihatan dan sebagainya.. drang pakai pisang je pown (ada ke tidak pisang kat tempat drang).. lepas tu jual mahal gebadak, kite pulak LIKE la barangan drang.. HUH! terasa macam bukan warganegara sendiri dah ^_^.. padahal kalau korang tengok sendiri balik, kandungan dari setiap barangan makanan drang, cube kaitkan dengan sumber makanan asli di tempat kte, ada tak? hehehe.. takpe2.. slow2.. jangan terpaku sangat dengan bahan makanan import.. jom baca kejap Kebaikan dan Kelebihan Buah Pisang sebagai menambah wawasan kite sekaligus menjaga kesihatan dari termasuk golongan orang yang tidak tahu ^_^..

1. Sebagai sumber tenaga
Pisang dapat dicerna dengan mudah, gula yang terkandung di dalamnya diubah menjadi sumber tenaga yang bertindak secara cepat dan berkesan. ia baik untuk pembentukan tubuh, fungsi otot dan sangat berkesan untuk menghilangkan penat.

2. Penderita anemia.
Pesakit anemia disarankan untuk menikmati 2 biji pisang setiap hari kerana ia mengandungi zat besi yang tinggi.

3. Penyakit usus dan perut Pisang yang dicampurkan dengan susu cair dijadikan sebagai usaha untuk mengubati penyakit yang berkaitan dengan usus. Selain itu ia juga disarankan untuk pesakit yang mengalami masalah sakit perut dan angin demi menyeimbangkan semula jumlah asid dalam perut.

4. Mengubati luka akibat terbakarDaun pisang juga boleh digunakan untuk mengubati kulit yang terbakar dengan cara menyapu campuran abu daun pisang yang telah dicampurkan dengan minyak kelapa. ia mempunyai kesan yang menyejukkan kepada kulit.

5. Kecantikan wajah
Pisang yang telah dihancurkan dan dicampurkan pula dengan sedikit susu serta madu boleh disapukan pada wajah setiap hari secara rutin selama 30-40 minit. Kemudian basuh wajah kamu dengan air suam dan diikuti dengan membilasnya mengggunakan air sejuk atau ais. jika ingin melihat keberkesanannnya,
lakukannya selama 15 hari berturut-turut.

6. Atur berat badan
pisang juga mempunyai peranan dalam penurunan dan penambahan berat badan kamu boleh menurunkan berat badan dengan mengamalkan pengambilan 4 biji pisang dan

4 gelas susu tanpa lemak atau susu cair setiap hari. jumlah kalori yang terkandung dalam menu tersebut hanyalah sejumlah 1250 kalori sahaja. malah menu ini juga memang sangat menyihatkan

7. Kecantikan semula jadi
Selain itu, diet dengan buah pisang juga boleh menjadikan kulit wajah kamu tidak berminyak dan bersih. Dengan menikmati segelas ‘bana milk-shake’ yang dicampurkan dengan madu, buah-buahan, kacang dan mangga setiapkali selepas makan ia boleh membantu menambahkan berat badan. bagi kamu yang berhasrat untuk menambah berat badan, kamu boleh cuba resepi ini.

8. menambah nafsu makan
Nikmati 2 biji pisang berserta satu sudu besar madu untuk menambah nafsu makan dan menguatkan kembalin tenaga.

9. Pisang yang popular di seluruh dunia hotel anti kerut. Mengolesi campuran pisang di kulit wajah anda membolehkan pori-pori untuk mendapatkan kembali kelembapan hilang.

10. Bahagian dalam kulit pisang dapat digunakan untuk menenangkan kulit dan mengurangkan jerawat dan jerawat.

11. kulit pisang dapat digunakan untuk menutup kutil dan memberikan bantuan dari iritasi kulit.

12. Bahagian dalam kulit pisang telah digunakan untuk merawat psoriasis selama bertahun-tahun.

13. Pisang mengandungi tryptophan, sejenis protein yang diubah tubuh menjadi serotonin, diketahui dapat membuat relax, memperbaiki mood dan secara umum membuat anda merasa lebih bahagia.

14.Lutein ditemui di kulit pisang atau kulit yang depresi mudah membantu.

15. Menurut tinjauan yang dilakukan oleh MIND diantara pesakit pesakit depresi, banyak orang merasa lebih baik setelah makan petai.

16. Serotonin hadir dalam pisang mempunyai kesan menenangkan pada otak dan bertindak sebagai ubat penenang ringan.

17. Pisang bekalan kalium ke otak, yang membantu untuk menjaga kadar oksigen biasa dan juga mempromosikan isyarat kuat antara sel.

18. Penyelidikan membuktikan bahawa kalium dalam pisang membantu untuk meningkatkan kewaspadaan mental dan meningkatkan daya otak.

19. Kalium dan Vitamin B6 yang ditemui dalam pisang baik untuk tenang mabuk anda.

20. kalium yang ditemui dalam pisang juga boleh membantu meningkatkan kesihatan tulang.

Sumber :

Reactions:


0 Pendapat Bernas: